www.kokenenproeven.nl

Lekker eten met de vijf elementen voor kinderen

Lekker eten met de vijf elementen voor kinderen

Posted on

5 ELEMENTEN CURSUS

Zoals velen van jullie weten ben ik een oma, we hebben vijf kleinkinderen waarvan er drie in Vietnam wonen die we helaas alleen op skype zien. De andere twee Yorick ( 3,5) en Rowan (11 maanden) komen regelmatig een nachtje logeren. Toen ik een peuter was kreeg mijn oudste zuster (toen 13 jaar) de zorg voor mij en mijn broers, dat ging in die tijd zo. En toen mijn oudste zus baby’s kreeg zorgde ik ( toen 13 jaar) veel voor haar kinderen, toen ik zelf kinderen kreeg waren het mijn nichtjes die regelmatig kwamen oppassen/ zorgen. Wij leerden al vroeg hoe je een luier verschoonde en over de voeding voor een kind. Mijn oudste zoon was 3 maanden toen hij van opa al een korreltje rijst met groenten mee zat te eten, gevoerd met stokjes door opa. Voor ons heel normaal maar mijn schoonfamilie sprak er schande van want, zo stelde ze…een baby mag pas vanaf 5 maanden een fruithapje…goed gepureerd met een ligakoek…en dat was voor ons weer vreemd. De meningen zijn altijd al tegenstrijdig geweest. Zo moest mijn oudste volgens het consultatiebureau liga met geperst sinasappelsap en bij mijn tweede was dat weer not done en jawel nummer drie moest weer aan de liga!. Het was toen dat ik besloot om mijn gevoel te volgen en mij vast te houden aan wat ik van huis uit mee had gekregen. Tenslotte doen de kinderen het allemaal goed, hebben ze geen last van allergieën en eten ze echt alles!

Volgens de Chinese voedingsleer zijn  Milt en Maag verantwoordelijk voor de hele spijsvertering: de voeding komt in de Maag terecht en wordt dan van het spijsverteringvuur (de Milt) opgesplitst in een zuiver en een onzuiver gedeelte. De warmte en energie van de Milt zijn essentieel om de voedingsessentie uit de aangeboden voeding te kunnen filteren. Alleen dan is dit gedeelte bruikbaar voor het lichaam en kan het worden verwerkt tot lichaamseigen stoffen.Deze functie is bij kinderen nog niet helemaal volgroeid. Daarom kan de splitsing vaak niet voldoende plaatsvinden: slijm en ‘restjes’ onzuivere voeding blijven achter. Een opgeblazen gevoel, diarree, verstopping en buikpijn zijn het gevolg. Vervolgens zie je bij kinderen vaak het volgende mechanisme: de overtollige slijm wordt door de Milt bij wijze van spreken naar de  Longen geduwd. Dit resulteert in een loopneus, frequente verkoudheid en andere ziektes van het ademhalingsstelsel.

Omdat ik een oma ben, realiseer ik me heel goed dat het een uitdaging is om je kind gezonde voeding te geven. Ik streef ernaar om de kleinkinderen, als ze hier zijn,lekker te laten eten volgens volgens TCM*. Zo probeer ik in de eerste jaren een basis voor de gezondheid van onze  kleinkinderen te bevorderen en dat is zeker de moeite waard. Ik ben ook weer niet te streng. Naar mijn idee is het minder erg als een kind op een verjaardag een keertje taart eet die vol met kleur- en smaakstofjes zit, dan dat een kind het enige kind is dat deze taart niet ‘mag’ eten. Als de spijsvertering van je kind sterk genoeg is (door – jawel – vroeg genoeg te beginnen met de juiste voeding), dan kan het prima een keertje zo’n ‘gekke’ taart hebben.

Zes tips voor gezonde kindervoeding volgens de vijf elementen voedingsleer (TCM*)

  • Ook voor kinderen geldt: de basis is gekookt of anderszins bereid eten. Geef kinderen minimaal twee warme, gekookte maaltijden per dag. Dit begint al bij het ontbijt. Ideeën voor het ontbijt zijn: rijstpapjes (gekookt in rijstmelk of en ander plantaardig alternatief) met perencompote, pannenkoeken op basis van spelt- en boekweitmeel, polenta met appelmoes
  • Wat kinderen niet kennen, missen ze ook niet. Probeer om cola, chocopasta en ander extreem zoete voeding niet in huis te halen. Kinderen komen daar nog vroeg genoeg mee in aanraking
  • Koemelkproducten kun je het beste vervangen door (kleine!!) hoeveelheden schapen- en geitenmelkproducten.
  • Wees daarnaast voorzichtig met bananen (slijmvormend!!), overmaat aan tropisch fruit en fruitsap.
  • Vervang tarwe en tarweproducten door producten van spelt en kamut. Ook boekweit, maïs, rijst, gierst, quinoa en teff zijn prima alternatieven.
  • Het basisdrankje is water, het liefst zonder koolzuur en een beetje warm. Af en toe kun je het aanvullen met een glaasje kruidenthee en diksap.

Wil je meer leren over kindervoeding? De kookschool organiseert eenmalig een kookworkshop volgens dit principe.op zondag 20 maart as. kosten zijn € 49.50 per deelnemer.

Meer informatie op www.kokenenproeven.nl

 

*TCM staat voor: Traditionel- Chinese- Medicine

 

Bron: Jutta Koehler
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tarieven / agenda
%d bloggers liken dit: